21 February 2014

18 BULAN



Skroll punya skroll sampai ke bawah, rupanya memang tak ada bercerita pasal pic wedding pon. Hahhh nilah namanya bila dah marah dan sakit hati dengan pihak yang tidak amanah dalam menyelesaikan tanggungjawab yang beriya-iya mahu di pikul beliau. 


Dan sudahlah, malas mengorek kisah sakit-sakitan hati ni lagi, nanti stress baby kat dalam perot. 

Sempena ulangtahun ke 18 bulan ini, meh D cerita mana2 yang masih jelas di ingatan lagi tentang majlis perkahwinan kami.






:: paling manis ::

::paling haru::



Sebenarnya ni gambar di depan rumah je, kebetulan segalanya berjalan dengan lancar dan masa serta keadaan membolehkan untuk di outdoorkan dengan pakaian nikah. Kebetulan jugak kawan Anjee datang bawak vespa bapak dia, so pinjam lah buat jadi proop.


Pasal baju nikah ni, memang D tempah dengan tukang jahit berbangsa Cina, dekat Pokok Assam. Memang dia yang jahit baju-baju kawen dekat butik-butik kahwen, antaranya Halim Hias, malah Aunti ni jugak selalu jahit baju Raja Azura a.k.a Kak Engku. Tapi yang pasti upahnya tak lah mahal dan ikot harga artis bagai. Memang murah dan puas hati sangat, jahitan pon kemas. Tapi yang pasti, kene tempah awal sebab aunti ni gila teliti, kalau dah teliti tu faham-faham lah, memang lambat la dia nak siapkanya. Tapi memang dia ikot date kitalah selalunya, tapi kalau dia tak boleh memang dia akan cakap awal-awal tak nak jahit. Percaya tak cuma rm70 sahaja untuk baju nikah D. Murah gila kan?


Baju B pulak, mak mertua D yang uruskan, B cuma beli songkok baru je untuk nikah. Hahhh untung la kan, mak dia belanja baju nikah dia.



majlis malam berinai : 21 Ogos 2012 



Tak nak cerita pasal baju dan make up untuk acara malam ni, memang macam bengang sebenarnya. Tapi bila fikir balik, sebenarnya Allah Taala nak memelihara aurat D. Event majlis ni hanya untuk family D sahaja sebenarnya, tapi tulah dah memang ini yang terbaik untuk D agaknya kan? So tak pelah, lupakan pasal cerita baju-bajuan dan make up.


Acara malam ni dimulakan dengan abah dan ibu menepung tawar pengantin, kemudian di ikuti saudara mara yang lebih tua hinggalah ke adik bongsu D. Memang haru sebenarnya, penuh dengan drama air mata, maklumlah ia sebenarnya gambaran kerelaan keluarga melepaskan anak perempuan mereka dengan sepenuhnya. Bukan senang kan, anak yang di lahirkan, di asuh, di manja dan yang pasti sentiasa punya ruang dan masa yang utama untuk mereka kini terpaksa dilepas bebas untuk orang lain. Seolah-olah, amanah dan tanggungjawab sekeluarga yang terpundak di bahu membeban itu selesai sudah. Setiap satunya membisik segala hikmat untuk disemat selagi boleh. Paling haru sebenarnya. Tapi yang bestnya, malam ni dapat kumpol angpau, hehehehe.





Majlis Bersanding sebelah perempuan : 22 Ogos 2012


::paling princess::




Untuk majlis di rumah D ni memang a big thanks to our beloved family. Almaklumlah, segalanya memang diuruskan 100% oleh keluarga sendiri, terutama pasal masak makan. Sampaikan ada yang tak sempat nak pakai baju yang sepatutnya pon ada. Alahai keluarga, indahnya bila saling memerlukan.

Memandangkan segalanya diuruskan keluarga kecil D sendiri, masalah kekurangan kakitangan memang menjadi masalah besar. Sampaikan tak ada orang nak bawa D ke Butik Pengantin untuk di make up kan, mujurlah ada sepupu D yang baru sangat memilik lesen memandu yang sememangnya teramat gayat dalam memandu di jalan raya. Alahaiiiii, bayangkan macam mana kura-kuranya kami berdua dengan make up dan baju sarat beropol bagai. 








Majlis potong kek ni sebelah petangnya, sebelum asar lagi rasanya. Tapi tetamu dah ramai yang balik, ada la tinggal family dan kawan-kawan rapat je. Family B pon dah balik time ni, kek kawan-kawan UM sponser, mintak tolong kakak angkat uruskan tempahanya. So D memang tak tahu bayaran kos dan sebagainya.


Lepas acara potong kek, tetamu pon dah makin berkurang, makanya kami bersama juru gambar dan beberapa orang saudara mara serta rakan-rakan B, berangkatlah ke Lake Garden Taiping. (Mana lagi kalau dah orang Taiping kan, memang Taman Tasik lah tempatnya) untuk bergambar outdoor. Kat sini ni memang cantik sangat dan sesuai untuk diabadikan gambar, tapi tulah, dah namanya Taiping is the rain town, memang kene cepat cepat dan lekas-lekas senyum leret-leret, posing-posing sebab hari sudah mendung. Before magrib dah ada di rumah untuk acara menyemtal periuk belanga.








::bilik pengantin::

Picture atas tu picture outdoor dekat majlis sebelah lelaki. Dekat je outdoor, dekat-dekat dengan rumah B je pon sebenarnya. Memang tempat lalu lalang dari dulu lagi. Senang je sebab nak cepat kan? Lepas ni nak ke rumah Tok ayah B kat daerah situ jugak, dorang tak boleh datang sebab masalah kesihatan yang tak mengizinkan. Seorang strok,lumpuh sebelah badan dan seorang lagi pula cacat penglihatan.

Selepas bergambar bagai, tiba masa keluarga perempuan mengundurkan diri. Wehhhh napa dah nak balik ke? Habis D macamana? Huarghhhh.... nangis dalam hati, ehh sebenarnya memang termenangis jugaklah kan masa hantar family balik. 


1st time tidur rumah B, wehhh malu sebenarnya.

bye-bye

No comments:

Post a Comment