20 August 2014

AQIQAH (PART I)


Genap 47 hari kelahiran babyK, D pon dah habis pantang. Yeyyyy dah boleh keluar rumah!!! Okeh, bukan pasal pantang or keluar rumah yang nak di kisahkan dalam entry kali ni. Nantilah, free D update pasal 46 days berpantang D yang “indah” tu ye.

Berbalik cerita aqiqah baby K, D dan B memang dah rancang nak terus adakan aqiqah pada hari ke 7 selepas kelahiran. Tapi kita hanya merancang, Allah SWT adalah sebaik baik perancang dan pelaksana. Hari ke 6 tu D dan baby K baru keluar wad, jadi apa pon tak sempat. Lepas tu pulak, kene ulang alik ke klinik merawat juandis baby K.

Akhirnya, selepas berbincang dengan kedua belah keluarga D dan B kami sepakat nak adakan majlis sebaik sahaja D habis pantang dan diadakan di rumah family B. Apa-apa pon, D kongsikan sedikit sebanyak pemahaman D tentang aqiqah ni untuk sama sama kita buat panduan. Kalau ada salah silap, harap ditegurbetulkan.

Menurut ash-Sharbini, aqiqah dari segi bahasa berasal dari kata kerja ( عق يعق) yang bermaksud rambut yang terdapat di kelapa bayi ketika ia lahir. Dari segi syarak pula akikah ialah binatang yang disembelih ketika mencukur rambutnya. Ada yang berpendapat akikah berasal dari perkataan ( العق ) yang bermaksud potong dan kerat atau belah. Dinamakan binatang yang disembelih itu akikah kerana ia dipotong halkumnya.

Menurut al-Mawardi, akikah ialah kambing yang disembelih pada saat kelahiran anak. Ia telah dilakukan oleh masyarakat Arab sebelum kedatangan Islam lagi. Ia sejajar dengan apa diriwayatkan daripada Buraidah radiallahuanhu, katanya: “Adalah kami pada masa jahiliah, apabila salah seorang daripada kami mendapat anak, disembelih seekor kambing, lalu darahnya dilumurkan di kepala bayi itu. Setelah Allah menurunkan Islam, kami menyembelih kambing, mencukur rambut bayi dan melumurkan kepalanya dengan za’faran.”

(Riwayat Abu Daud, ditashihkan oleh al-Albani)

Dalam satu riwayat, Nabi sallallahu alaihi wasallam tidak suka sembelihan ini dinamakan akikah. Sebaliknya baginda lebih suka menyebutnya nasikah. Rasulullah sallallahu alaihi wasallam ditanya mengenai akikah, lalu baginda menjawab, “aku tidak suka al-‘uquq.” Kemudian baginda bersabda maksudnya: “Sesiapa yang suka hendak melakukan nusuk kerana kelahiran anaknya, maka lakukanlah!”


AKIKAH / AQIQAH ialah penyembelihan haiwan ternakan yang dilakukan untuk anak yang baru lahir sebagai tanda bersyukur kepada Allah.

"Setiap anak yang lahir itu terpelihara / tergadai dengan aqiqah yang disembelih untuknya pada hari ketujuh selepas kelahirannya, dicukur rambutnya dan diberi nama." (Riwayat Abu Dawud, al-Turmuzi dan Ibnu Majah)


HUKUM AQIQAH

Hukum aqiqah itu adalah Sunat Muakkad (Sunat yang dituntut) kecuali dinazarkan hukumnya menjadi wajib.

Penyembelihan aqiqah ialah pada hari ketujuh dari kelahiran bayi atau pada hari ke empat belas atau ke dua puluh satu. Jika tidak dapat maka bila-bila masa selagi anak itu belum baligh.

Jika anak telah baligh, maka gugur tuntutan atas walinya dan sunnat bagi dirinya (individu yang berkenaan) mengaqiqahkan untuk dirinya sendiri. Hal ini berdasarkan hadis dari Ahmad, Abu Dawud dan al-Tabrani, bahawa Rasulullah shollallahu 'alaihi wasallam pernah mengaqiqahkan dirinya sendiri sesudah Baginda diangkat menjadi Rasul.

Aqiqah untuk anak lelaki disembelihkan dua ekor kambing (tetapi sah sekiranya seekor) dan perempuan seekor kambing. Diriwayatkan daripada Aisyah, bahawa Rasulullah memerintahkan para sahabat agar menyembelih aqiqah untuk anak lelaki dua ekor kambing yang umurnya sama dan untuk anak perempuan seekor kambing. (Riwayat al-Tirmuzi).

Daripada Ibnu Abbas r.a. pula menyatakan. bahawa Rasullullah menyembelih aqiqah untuk Hasan dan Husin masing-masing dengan seekor kambing. (Riwayat Abu Dawud)

Niat penyembelihan aqiqah: "Aku jadikan penyembelihan binatang ini sebagai aqiqah untuk anakku kerana Allah Ta'ala."

Daging aqiqah sunat  dimasak dengan masakan yang manis dan disedekahkan kepada fakir miskin atau dihadiahkan kepada orang yang mampu.

Unta, lembu atau kerbau boleh dikongsi sebahagian untuk qurban dan sebahagian untuk aqiqah.

Orang kafir tidak boleh diberi makan daging korban dan daging aqiqah.

Daging atau mana-mana bahagian dari binatang qurban atau aqiqah orang NAZAR, haram dimakan atau diambil oleh orang yang bernazar tersebut. (oleh sebab itu, D dan B memang langsung tak makan kambing masa majlis aqiqah baby K ni)


Siapakah yang dituntut melakukan akikah?

Akikah dituntut (disunatkan) ke atas orang yang wajib memberi nafkah kepada anak itu dengan hartanya. Maka tidak harus ayah atau walinya membuat akikah dengan menggunakan harta milik anak kerana akikah merupakan sumbangan sukarela. Justeru, harta anak tidak harus digunakan untuknya. Untuk anak zina, akikah dilakukan oleh ibunya.






kambing pertama



khalif mikhail dengan kambing aqiqahnya



yang ni buat bakor


opah and wancu tengah masak kurma kambing


Asalnya plan nak buat sekor je dulu aqiqah ni untuk baby K. Lagi sekor nak buat kat rumah D pulak, boleh buat sama-sama dengan abg long Adam baby K. Tapi abah B dah tempah dua ekor kambing rupanya, so buat jelah terus dua ekor sekali. Senang cerita, takde hutang-hutang lagi dah lepas ni. Cumanye takde rezeki baby K nak bersanding kat rumah opah and atok Kamunting jelah.




sesi memotong


kurma kambing in da making




Geng marhaban sepatutnya datang pukul 10 am, sebab kalau boleh nak marhaban dulu sebelum makan. Tapi disebabkan jadual geng marhaban yang padat pada hari majlis ni, maka terpaksa dianjakkan kepada jam 2 pm. So memang tetamu makan dululah.



mak cik marhaban






Situasi masih dalam pantang kan? So memang segala pergerakan nak kesana sini sangat terhad. Barang untuk goodie semua harapkan anjee yang belikan. Segala sticker, dan poster untuk godies pulak mujorlah officemate (designer) tolong buatkan dengan segalanya adalah foc. Guest book pulak kawan sekolah rendah dulu hadiahkan untuk baby K. Fuhhh, selesai and bonda is happy!!! :)




by acik @shira_nashirah



by ibu @niel_abadi



tq ibu for this love




Bab decoration semuanya D serahkan pada anje dan sya A.K.A mama su baby K (cousin D). 
Tq wancu and mama su, baby K and bonda is double happy :)











Untuk pelamin anak bujang D ni, semuanya D serahkan pada mak mertua D.D cuma cakap nak warna putih je, lain-lain urusan mak jelah yang tentukan. Oklah untuk harganya, sangat berpatutan pada D.



bunga

tiang

buaian


testing-testing


Untuk barang-barang masak pulak, B dan ibu dah ke pasar borong 1day before majlis. Tak kan la nak makan kambing nye aje ye tak, haruslah ada ikan dan ayam jugak. Bukan semua orang makan daging kambing. Lagipon B dan D tak boleh makan daging aqiqah tu berdasarkan hukum kan? 




















budak botak with bonda



Bersambung part II nanti.

No comments:

Post a Comment